Skivbolag: Eget
Kontakt: Facebook
När
man nästan hållit på i 20 år så måste man till slut göra något
helt nytt, om inte för publikens skull - så för sin egen. I Senaps
fall har det inneburit att man givit ut ett album med sju låtar -
som alla representerar en av dödssynderna. Låtarna heter exakt som
synderna: dvs Avund, Lättja, Högmod, Frosseri, Vällust, Girighet
och Vrede.
Senaps
verkar nu ha hittat ett sound som de verkligen är nöjda med. De
tidiga mini-cdarna hade en tydligatrallpunksprofil, som genom
Återkomstens försorg utvecklades mot hårdare punkrock samtidigt
som bandets förkärlek för hårdrock fick ett större utrymme.
Detta arv förvaltades genom albumet Inga gränser och fortsätter nu
i form av Som synderna är sju. Jag upplever att Senaps texter genom
åren också hela tiden hållit sig ifrån slagordspolitik, utan
snarare letat sig in på ett djupare plan. Med andra ord har Senaps
skapat sig en liten egen genre inom punken, en genre som jag tycker
minst sagt har ett existensberättigande.
Just
Senaps egna genre är vad som gör att dödssynderna-konceptet inte
faller platt, utan snarare framstår som en ett intressant grepp. För
handen på hjärtat, hur många punkband kan komma undan med att
skriva en låt mot Vällust eller Lättja? Men Senap klarar det, med
bravur.
Skivans
starkaste kort är för tillfället Vällust, som i mångt och mycket
är en klassisk Senap-låt med allsångsvänlig refräng, högt driv
och med en text som vi knappast kommer att återkomma inom
punksverige. Efter
att ha följt Senap ända sedan jag köpte Återkomsten på
festivalen Mera Hitlåtar år 2000 så kan jag konstatera att detta
är det starkaste plattan som Senap presterat. Den kanske inte har
samma toppar som Inga gränser i form av Lj-by punx eller Hör min
bön, men detta är en stabil enhet. En enhet som håller en jämn
hög klass.
Det
är nästan så jag tycker att katolska kyrkan borde införa ett par
till dödssynder...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar